Veel gestelde vragen over huren:
 
Wat is een huurdag?

Het is verstandig dit altijd te vragen omdat het bij ieder bedrijf kan verschillen. Bij de meeste verhuurbedrijven is één huurdag 24 uur. Sommige verhuurbedrijven verhuren hun materialen ook per halve dag (vraag naar de voorwaarden).
   
Is legitimatie verplicht?






Ja, voor particulieren geldt een legitimatieplicht. In sommige gevallen is zelfs een dubbele legitimatie vereist.

Geaccepteerde legitimatiebewijzen zijn:
. Paspoort of identificatiekaart;
. Nederlands rijbewijs;
. Bij dubbele legitimatie is paspoort of rijbewijs met een recente afschrijving van bank of giro ook geldig. Sommige verhuurbedrijven zijn kritisch over buitenlandse legitimatiebewijzen. Informeer hier eerst naar bij uw verhuurbedrijf.
   
Betaal ik ook een borgsom?




 

 

Klanten die contant betalen, moeten vrijwel altijd een borgsom betalen. Hoewel verhuurbedrijven dit tot een minimum proberen te beperken, kan het geen kwaad om vooraf naar de hoogte van de borgsom te informeren. Een groot aantal verhuurbedrijven maakt al gebruik van een pin-automaat.

Klanten die een rekening hebben bij een verhuurbedrijf kunnen in de meeste gevallen volstaan met een opdrachtbon (werkbon) inclusief identificatie.

   
Ben ik verzekerd?






Nee, niet altijd. Er zijn verhuurbedrijven die deze service standaard in hun pakket hebben, maar lang niet alle bedrijven doen dit. Bij gebruik van huurmaterialen buiten of voor een langere periode is het verstandig om huurmaterialen apart te verzekeren tegen diefstal of vandalisme. Vraag wel goed naar de voorwaarden.

Bij gebruik thuis vallen goederen meestal onder uw eigen opstalverzekering.
   
Wie is verantwoordelijk?

 

De huurder is altijd verantwoordelijk voor de staat van de materialen bij het terugbrengen. Het is daarom belangrijk de goederen op functioneren en compleetheid te controleren voor het gebruik. Doe dit in het bijzijn van de verhuurder om discussies achteraf te vermijden!